Preview

NSU Vestnik. Series: Linguistics and Intercultural Communication

Advanced search

Alexander Shakhnarovich: A Genuine Scholar and a Wonderful Person

https://doi.org/10.25205/1818-7935-2021-19-1-5-14

Abstract

This article dwells on a number of episodes related to the last years of Alexander Shakhnarovich, an outstanding Russian psycholinguist and a talented academic advisor. Alexander Shakhnarovich is known primarily for his research in child speech. The periodisation of speech development in early childhood he worked out is of particular interest. The article pinpoints that Shakhnarovich’s research was not related solely to speech development in ontogenesis, but elucidated a broader range of issues from those of general theory, like the structure of language consciousness, to those of special purposes, like linguistic expertise in forensics, dialectology, intonation and modality, peculiarities of text analysis, etc. It was Shakhnarovich’s great experience in analysing child speech that helped him to explore other psycholinguistic trends. The scientist proved to be an expert both in psycholinguistic issues that were intertwined with pure linguistics and in the psychology of speech. Alexander Shakhnarovich was a remarkable proponent of Lev Vygotsky’s scientific school whose theoretical insights made in the first half of the 20th century underlay Shakhnarovich’s findings. It is noteworthy that both Shakhnarovich and Vygotsky probed into child speech attempting to make conclusions on language capacity development as a whole and to tap into the fundamental through the applied.

About the Author

A. D. Palkin
Moscow State Linguistics University
Russian Federation


References

1. Кубрякова Е. С., Шахнарович А. М., Сахарный Л. В. Человеческий фактор в языке: язык и порождение речи. М.: Наука, 1991. 239 с.

2. Сигал К. Я. А. М. Шахнарович и современная психолингвистика // Вопросы психолингвистики. 2014. № 22. С. 9-15.

3. Сигал К. Я., Юрьева Н. М. Памяти А. М. Шахнаровича (1944-2001) // Вопросы психолингвистики. 2011. № 13. С. 182-190.

4. Шахнарович А. Интонация и модальность // Шахнарович А. Избранные труды, воспоминания друзей и учеников. М.: Гуманитарий, 2001а. С. 371-464.

5. Шахнарович А. Лингвистический эксперимент как метод лингвистического и психолингвистического исследования // Шахнарович А. Избранные труды, воспоминания друзей и учеников. М.: Гуманитарий, 2001б. С. 10-15.

6. Шахнарович А. Общая психолингвистика // Шахнарович А. Избранные труды, воспоминания друзей и учеников. М.: Гуманитарий, 2001в. С. 281-370.

7. Шахнарович А. Речь в криминалистике и судебной психологии // Шахнарович А. Избранные труды, воспоминания друзей и учеников. М.: Гуманитарий, 2001г. С. 21-68.

8. Шахнарович А. Текст как иерархия программ // Шахнарович А. Избранные труды, воспоминания друзей и учеников. М.: Гуманитарий, 2001д. С. 223-225.

9. Шахнарович А. М. Детская речь в зеркале психолингвистики. М.: Современный писатель, 1999а. 166 с.

10. Шахнарович А. М. К проблеме знакового обозначения и его психолингвистических механизмах // Общее и восточное языкознание / Под ред. А. М. Шахнаровича и др. М.: Современный писатель, 1999б. С. 79-85.

11. Шаховский В. И. Категоризация эмоций в лексико-семантической системе: на материале английского языка: Дис. … д-ра филол. наук. М., 1988. 402 с.

12. Palkin, A. Games of Russian pre-school children in Soviet and post-Soviet periods: Comparison. In: Kyoosanken no Nichijoo Sekai. Ed. by T. Mochizuki. Sapporo, Hokkaido Daigaku; SRC, 2008, p. 35-45.


Review

For citations:


Palkin A.D. Alexander Shakhnarovich: A Genuine Scholar and a Wonderful Person. NSU Vestnik. Series: Linguistics and Intercultural Communication. 2021;19(1):5-14. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/1818-7935-2021-19-1-5-14

Views: 467


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-7935 (Print)