Preview

NSU Vestnik. Series: Linguistics and Intercultural Communication

Advanced search

Comparative Analysis of the Categorization of the Concept ОСЕНЬ (Autumn / Fall) in Russian and Chinese Language Consciousness

https://doi.org/10.25205/1818-7935-2021-19-2-87-103

Abstract

One of the central problems considered by the Moscow School of Psycholinguistics is the analysis of ethno-cultural language consciousness specificity of speakers belonging to different language and culture communities. This article deals with psycholinguistic comparative analysis of categorization of the concept ОСЕНЬ (Autumn / Fall) in Russian and Chinese language consciousness. The aim of this article is to identify cultural and national features of categorization of the concept ОСЕНЬ (Autumn / Fall) in Russian and Chinese language consciousness. The article considers the data from different Russian and Chinese dictionaries (Russian associative dictionary, mythological, etymological, explanatory and semantic dictionaries of the Russian and Chinese languages) as well as the results of the associative experiment involving the stimulus ОСЕНЬ (Autumn / Fall), conducted for Chinese speakers. The article constructs associative fields of the lexeme ОСЕНЬ (Autumn / Fall) and highlights the basic cognitive categories of the respective concept in Russian and Chinese language consciousness. The article uses methods of statistical, quantitative, component, semantic, psycholinguistic and conceptual analyses, as well as analysis of associative experiment data. Since comparative analysis of the concept ОСЕНЬ (Autumn / Fall) in Russian and Chinese language consciousness has not been carried out in linguistic research yet, the results obtained are relevant for the development of associative lexicography, psycholinguistics, ethnopsycholinguistics and cultural linguistics. The practical significance of the work lies in the possibility of creating a bilingual associative dictionary (on the material of the Russian and Chinese languages) and the use of the data obtained in the process of teaching psycholinguistics and intercultural communication.

About the Authors

K. Yan
Sun Yat-sen University
Russian Federation


H. Zhu
Peking University
Russian Federation


References

1. Бурнаева К. А. Ассоциативное поле как способ моделирования фрагмента языкового сознания // Lingua mobilis. 2011. № 6 (32). C. 51-58.

2. Горошко Е. И. Проблемы проведения свободного ассоциативного эксперимента // Изв. Волгоград. гос. пед. ун-та. 2005. № 3 (12). C. 53-61.

3. Залевская А. А. Психолингвистический подход к проблеме концепта // Методологические проблемы когнитивной лингвистики. Воронеж: Воронеж. гос. ун-т, 2001. C. 36-44.

4. Кобозева И. М. Лингвистическая семантика: Учеб. пособие. М.: Эдиториал УРСС, 2000. 352 с.

5. Красных В. В. Основы психолингвистики: Лекционный курс. М.: Гнозис, 2012. 333 с.

6. Красных В. В. Виртуальная реальность или реальная виртуальность? (Человек, Сознание, Коммуникация). М., 1998. 352 c.

7. Красных В. В. Коды и эталоны культуры (приглашение к разговору) // Язык, сознание, коммуникация: Сб. ст. / Отв. ред. В. В. Красных, А. И. Изотов. М.: МАКС Пресс, 2001. Вып. 19. C. 5-19

8. Кубрякова Е. С. и др. Краткий словарь когнитивных терминов / Под ред. Е. С. Кубряковой. М., 1996. 90 c.

9. Маслова В. А. Введение в когнитивную лингвистику. М., 2007. 296 c.

10. Навильникова Д. И. Опыт содержательного анализа ассоциативного поля // Вестник НГУ. Серия: Лингвистика и международная коммуникация. 2008. Т. 6, вып. 2. C. 42-52.

11. Пименова М. В. Типы концептов и этапы концептуального исследования // Вестник Кемеров. гос. ун-та. 2013. Т. 2, вып. 2. С. 127-131.

12. Попова З. Д., Стернин И. А. Семантико-когнитивный анализ языка. Воронеж, 2007. 250 c.

13. Прохоров Ю. Е. В поисках концепта. М., 2009. 176 c.

14. Свиридовa М. Н. Этимологический словарь современного русского языка. М.: Аделант, 2014. 512 с.

15. Слышкин Г. Г. и др. Лингвокультурные концепты прецедентных текстов в сознании и дискурсе. М., 2000. 139 c.

16. Соломоник А. Семиотика и лингвистика. М., 1995. 352 c.

17. Степанов Ю. С. Константы: Словарь русской культуры. Опыт исследования. М.: Языки русской культуры, 1997. 825 c.

18. Тарасов Е. Ф. Языковое сознание // Вопросы психолингвистики. 2004. № 2. C. 34-47.

19. Тарасов Е. Ф. Пролегомены к теории языкового сознания // Вопросы психолингвистики. 2014. № 4 (22). C. 24-35.

20. Уфимцева Н. В. Языковое сознание как отображение этносоциокультурной реальности // Вопросы психолингвистики. 2003. № 1. C. 102-111.

21. Уфимцева Н. В. Языковое сознание: динамика и вариативность. М.: Ин-т языкознания РАН, 2011. 252 c.

22. Уфимцева Н. В., Балясникова О. В. Языковая картина мира и ассоциативная лексикография // Вестник Волгоград. гос. ун-та. Серия 2: Языкознание. 2019. Т. 18, № 1. C. 6-22.

23. Уфимцева Н. В., Тарасов Е. Ф. Проблемы изучения языкового сознания // Вопросы психолингвистики. 2009. № 10. C. 18-25.

24. Фасмер М. Этимологический словарь русского языка: В 4 т. / Пер. с нем. и доп. О. Н. Трубачева. 2-е изд., стереотип. М.: Прогресс, 1987. Т. 3: Муза - Сят. 832 с.

25. Фоменко И. Б. Концепт «ОСЕНЬ» в русской языковой картине мира и сознании жителей Дальнего Востока // Язык и культура: вопросы современной филологии и методики обучения языкам в вузе: Материалы науч.-практ. конф. Хабаровск, 2015. C. 271-277.

26. Чернейко Л. О. Базовые понятия когнитивной лингвистики в их взаимосвязи // Язык, сознание, коммуникация. М.: МАКС-Пресс, 2005. Вып. 30. C. 43-73.

27. Чернецов А. В. и др. Славянская мифология. Энциклопедический словарь. 2-е изд. М.: Междунар. отношения, 2014. 416 c.

28. Шанский Н. М., Боброва Т. А. Школьный этимологический словарь русского языка: происхождение слов. 5-е изд., стереотип. М.: Дрофа, 2002. 400 с.

29. Шапошников А. К. Этимологический словарь современного русского языка / Сост. А. К. Шапошников: В 2 т. М.: Флинта: Наука, 2010. Т. 2. 584 с.

30. Янь К. Анализ лексических средств выражения эмоций в современном русском языке и в художественных текстах И. А. Бунина (радость, удивление, страх): Автореф. дис. … канд. филол. наук. М., 2018. 34 с.

31. Nakamura, Hajime. Ways of thinking of Eastern peoples. New York, The University of Hawaii Press, 1964, 828 p.

32. Сюй Цзиньсюн (许进雄) 文字小讲[M]. 天津:天津人民出版社, 2016. 488页.


Review

For citations:


Yan K., Zhu H. Comparative Analysis of the Categorization of the Concept ОСЕНЬ (Autumn / Fall) in Russian and Chinese Language Consciousness. NSU Vestnik. Series: Linguistics and Intercultural Communication. 2021;19(2):87-103. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/1818-7935-2021-19-2-87-103

Views: 338


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-7935 (Print)