Preview

NSU Vestnik. Series: Linguistics and Intercultural Communication

Advanced search

The Satirical Press and Its Impact on Public Consciousness in Modern France (Based on “Le Canard Enchaîné”)

https://doi.org/10.25205/1818-7935-2021-19-2-104-117

Abstract

This article, based on the satirical weekly newspaper “Le Canard Enchaîné”, examines the impact of the satirical press on public consciousness in modern France. The source base of the research is a selection of publications “Le Canard Enchaîné” for 2009-2020, as well as special editions of newspapers and the most significant investigative materials of previous years, with a total of over 150 copies and a sample of more than 600 contexts. To better understand the principles of its journalism (e.g. it does not accept any advertisements), the materials of an interview conducted by the author in 2013 in Paris with a journalist from “Le Canard Enchaîné” staff were used. The weekly features a wide range of ways to influence the reader, including both speech techniques to manipulate the information as well as expressive means of language, many jokes and cartoons that appeal to emotions instead of reason. At the same time, lexical, stylistic and syntactic means have always been carefully selected and developed, creating a special style of the newspaper known as “Le ton Canard”; its major function is to appeal to emotions of the readership with the purpose to model their perception of political events, politicians, government members, and French personalities. Special attention is paid by the author to the analysis of some famous investigations and, in particular, the coverage of “the Jérôme Cahuzac case”, as well as the presentation of last three French presidents on the pages of the weekly: F. Hollande, N. Sarkozy and E. Macron.

About the Author

V. N. Aristova
HSE University
Russian Federation


References

1. Аверинцев А. А. Филология // Лингвистический энциклопедический словарь. М., 1990. С. 544-545.

2. Аристова В. Н. Лингвистические средства создания образов политиков в современной французской сатирической прессе // Филология и человек. 2016. № 4. С. 78-86.

3. Аристова В. Н. Французские еженедельники «Charlie Hebdo» и «Le Canard Enchaîné»: лингвистические средства создания комического, тематическое поле и целевая аудитория // Вестник СПбГУ. Язык и литература. 2019. № 16 (1). С. 4-19. DOI 10.21638/spbu09.2019.101

4. Арутюнова Н. Д. Лингвистическая философия // Лингвистический энциклопедический словарь. М., 1990. С. 269-270.

5. Быкова О. Н. Опыт классификации приемов речевого манипулирования в текстах СМИ // Речевое общение: Вестник Российской риторической ассоциации. 2000. № 1. С. 42-52.

6. Гронская Н. Э. Языковые механизмы манипулирования массовым политическим сознанием // Вестник Нижегород. ун-та им. Н. И. Лобачевского. 2003. № 1. С. 220-231.

7. Гусельникова Н. В. Злословие как основной фактор разрушения этических норм в СМИ // Журналистика и культура русской речи. 2005. № 3. С. 13.

8. Дзялошинский И. М. Манипулятивные технологии в СМИ: Учеб.-метод. пособие. М., 2006. URL: http://www.dzyalosh.ru/04-master/metod/manipulyativnye-tehnologii.doc (дата обращения 17.08.2020).

9. Капацинская В. М. Комический текст. Проблема выделения речевого и ситуативного комического в тексте // Вестник Нижегород. ун-та им. Н. И. Лобачевского. 2007. № 3. С. 224-228.

10. Катенева И. Г. Механизмы и языковые средства манипуляции в текстах СМИ (на примере общественно-политических оппозиционных изданий): Автореф. дис.. канд. филол. наук. Новосибирск, 2010.

11. Клушина Н. И. Коммуникативная стилистика публицистического текста // Русское слово. 2008. № 4. С. 67-70.

12. Крышталева В. Е. Милитарные метафоры в дискурсе президентов России и Франции в начале XXI века // Вестник НГУ. Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2019. Т. 17, № 2. С. 77-90. DOI 10.25205/1818-7935-2019-17-2-77-90

13. Лотман Ю. М. Культура и взрыв. М., 1992. Мордовин А. Ю. Современная прагмадиалектическая теория аргументации: Учеб. пособие. Иркутск: ИГЛУ, 2004. 68 с.

14. Петерс Б. Прикладная этнолингвистика о правильном использовании стереотипов в курсе французского как иностранного (пер. с фр. А. Ф. Фефелова) // Вестник НГУ. Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2020. Т. 18, № 1. С. 84-104. DOI 10.25205/ 1818-7935-2020-18-1-84-104

15. Петрова Н. Е. Формы проявления речевой агрессии в газетном тексте // Русский язык в школе. 2006. № 1. С. 76-82.

16. Солганик Г. Я. О новых аспектах изучения языка СМИ // Вестник МГУ. Сер. 10. Журналистика. 2000. № 3. С. 31-39.

17. Сухих Д. А., Горшкова В. Е., Фефелов А. Ф. Комическое как составляющая аргументации в дискурсе научно-популярного микрометражного фильма // Вестник НГУ. Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2020. Т. 18, № 3. С. 59-77. DOI 10.25205/ 1818-7935-2020-18-3-59-77

18. Фененко Н. А. Комическое в тексте оригинала и перевода // Вестник ВГУ. Серия «Лингвистика и межкультурная коммуникация». 2005. № 2. С. 97-104.

19. Atayan, V. Mécanismes argumentatifs de l’ironie dans "Le Canard enchaîné". In : Atayan, V., Wienen, U. Ironie et un peu plus. Frankfurt, Peter Lang, 2010, vol. 2, p. 133-153.

20. Cavanna, F. Bête et méchant. Paris, 1981.

21. Couton, P. L'ironie à l'oeuvre dans les billets d'humeur. Langage et société, 1995, № 74, p. 5.

22. Ekkehard, E. Rhétorique et argumentation : de l’ironie. In : Argumentation et Analyse du Discours [En ligne], 2009, № 2. URL: http://aad.revues.org/219.

23. Fabrice, E. L’arme du rire: la presse satirique en France 1789-1848, thèse de doctorat en histoire. Paris, Sorbonne 1, 2007.

24. Fontenelle, S. Même pas drôle: Philippe Val, de «Charlie Hebdo» à Sarkozy. Paris, 2010.

25. Giora, R., Federman, S., Kehat, A. Irony aptness. Humor, 2005, № 18-1, p. 23-39.

26. Haverkate, H. A speech act analysis of irony. Journal of Pragmatics, 1990, № 14, p. 77-109.

27. Hong, Zhao. A relevance-theoretic approach to verbal irony: A case study of ironic utterances in Pride and Prejudice. Journal of Pragmatics, 2011, vol. 43, iss. 1, p. 175-182.

28. Kerbrat-Orecchioni, C. L’ironie comme trope. Poétique, 1980, № 41, p. 109-128.

29. Kihara, Y. The mental space structure of verbal irony. Cognitive Linguistics, 2005, № 16-3, p. 513-530.

30. Langue et manipulation / Sous la direction de José Carlos de Hoyos et Marie-Hélène Pérennec. Saint-Étienne: Publications de l'Université de Saint-Étienne, 2012, 237 р.

31. Laurent, P. L’Ironie mise en trope. Du sens des énoncés hyperboliques et ironique. Paris, Kim, 1996.

32. Levina, V. N., Guskova, S. V. Publicistic Text in Modern Media Discourse and its Impact on the Audience. Indian Journal of Science and Technology, 2016, vol. 9 (44), p. 1-11.

33. Martin, L. Le Canard Enchaîné: histoire d’un journal satirique. Paris, 2005.

34. Priego-Valverde, B. L'humour dans la conversation familiere: description et analyse linguistique. Paris, Harmattan, 2003.

35. Reyes, G. La ironia verbal y su enfoque pragmático. Fundamentos teóricos. VII. Jornadas de Estudios de Lingüistica, Universidad de Alicante, 2005, p. 1-11.


Review

For citations:


Aristova V.N. The Satirical Press and Its Impact on Public Consciousness in Modern France (Based on “Le Canard Enchaîné”). NSU Vestnik. Series: Linguistics and Intercultural Communication. 2021;19(2):104-117. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/1818-7935-2021-19-2-104-117

Views: 407


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-7935 (Print)