Preview

NSU Vestnik. Series: Linguistics and Intercultural Communication

Advanced search

Stereotypical Representation of a Female Politician in the Language Consciousness of Twitter Users

https://doi.org/10.25205/1818-7935-2021-19-2-118-132

Abstract

The study focuses on issues related to gender stereotypes of the blog community based on bloggers’ individual reactions and their impact on the perception of female politicians. The sample comprises tweets of the Russian- and English-speaking segments of this microblog, selected by keywords (based on the researcher’s view on the component structure of the thematic group «women in politics» and the representativeness of the sample) and collected with the help of the Python programming language. The classification of female politicians’ characteristics significant for users is made on the basis of feminine-masculine and psychophysiological criteria (according to E. G. Bakhteeva’s classification). The distribution of characteristics attributed to a female politician allows the researcher to determine which characteristics help women to fulfil their potential in politics or, on the contrary, hinder a successful political career. The results are interpreted in two aspects. On the one hand, from the point of view of the quantitative representation (percentage of characteristic groups), the field structure of the gender stereotype is compiled. On the other hand, in terms of qualitative indicator (content of characteristic’s groups, connotative components), the correlation of characteristics is identified and their visualization is performed with the help of Gephi software. As a result, the study builds models of a female-politician’s stereotypical image in the Russian- and English-speaking segments of Twitter and carries out their their comparative analysis. According to the first type of model, personal characteristics that may be inherent in both men and women are important for Russian- and English-speaking Twitter users, while typical masculine characteristics are the least relevant. For Russian-speaking users, high moral qualities are particularly relevant, while English-speaking bloggers appreciate high professional qualities. The graphs demonstrate that the language consciousness of the blog community tends to masculinize the stereotypical image of a female politician. Thus, a contradiction arises: bloggers explicitly acclaim the equal right for both men and women to fulfill their potential in politics, they recognize and accept the fact that women can be successful in the highest political positions and establishments and approve of the activity of particular women politicians. At the same time, traditional gender stereotypes, claiming that politics is a male sphere, implicitly retain their influence.

About the Author

M. Yu. Tovkes
HSE University
Russian Federation


References

1. Айвазова С. Г. Гендерный ракурс массовой политики // Женщина в российском обществе. 2016. № 1 (78). С. 24-32.

2. Алюнина Ю. М. Блог как источник новейших англицизмов: на материале текстов интернет-дискурса моды // Вестник НГУ. Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2019. Т. 17, № 4. С. 78-91.

3. Балакина Ю. В. Электронный текст: принципиально новый тип текста? // Вестник Волгоград. гос. ун-та. Серия 2: Языкознание. 2016. Т. 15, № 3. С. 17-27.

4. Бахтеева Е. Г. Перспективы трансформации образа женщины-политика в общественном сознании россиян (на примере опросов жителей г. Саратова и г. Москвы, 2011 г.) // Изв. Саратов. ун-та. Новая серия. Серия социология. Политология. 2015. Т. 15, вып. 1. С. 100-104.

5. Бодалев А. А., Куницына В. Н., Панферова В. Н. О социальных эталонах и стереотипах и их роли в оценке личности // Человек и общество (Учен. зап. НИИКСИ). Л.: Изд-во ЛГУ, 1971. Вып. 9. С. 151-156.

6. Воронина О. А. Феминизм и гендерное равенство. М.: Эдиториал УРСС, 2003. 320 с.

7. Гаранович М. В. Вариативность гендерных стереотипов в зависимости от социальных параметров говорящих: Дис. … канд. филол. наук. Пермь, 2011. 272 с.

8. Горошко Е. И. Интернет-жанр и функционирование языка в Интернете: попытка рефлексии // Жанры речи. Саратов: Наука, 2009. Вып. 6: Жанр и язык. С. 111-127.

9. Горошко Е. И., Полякова Т. Л. Политический твиттинг как новый жанр интернет-коммуникации // Вопросы психолингвистики. 2014. № 1 (19). С. 92-104.

10. Дедова О. В. Лингвосемиотический анализ электронного гипертекста (на материале русскоязычного Интернета): Дис. … д-ра филол. наук. М.: МГУ, 2006. 525 с.

11. Здравомыслова Е. А., Темкина А. А. Патриархат и «женская власть» // Российский гендерный порядок: социологический подход: Коллект. монография / Отв. ред. Е. А. Здравомыслова, А. А. Темкина. СПб., 2007. С. 68-85.

12. Ивашова Е. С. Образ женщины-политика в англоязычной прессе: языковая репрезентация гендерных стереотипов // Вестник МГИМО университета. 2011. № 5. С. 214-218.

13. Кирсанова М. А. Роль антипословиц с гендерным компонентом в формировании юмористического образа женщины (на материале русского и английского языков) // Вестник НГУ. Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2020. Т. 18, № 3. С. 87-102.

14. Котлова Т. Б., Рябова Т. Б. Библиографический обзор исследований по проблемам гендерных стереотипов // Женщина в российском обществе. 2001. № 3-4. С. 25-38.

15. Крышталева В. Е. Милитарные метафоры в дискурсе президентов России и Франции в начале XXI века // Вестник НГУ. Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2019. Т. 17, № 2. С. 77-90.

16. Морозова О. Н. Особенности Интернет-коммуникации: определение и свойства // Вестник Ленинград. гос. ун-та им. А. С. Пушкина. 2010. Т. 1, № 5. С. 150-158.

17. Товкес М. Ю. Стилистические средства реализации гендерных стереотипов в блогах (сравнительный анализ русскоязычного и англоязычного сегментов сети интернет): Магистерская диссертация. 2019. URL: https://www.hse.ru/edu/vkr/296298656 (дата обращения 01.11.2020)

18. Хазова А. Б. Автоматическое определение половой принадлежности автора текста: феномен русской женской прозы // Вестник НГУ. Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2020. Т. 18, № 1. С. 22-32.

19. Шведова Н. А. Гендерный подход как фактор политической культуры // Гендерный калейдоскоп: Курс лекций / Под. общ. ред. М. М. Малышевой. М.: Academia, 2002. С. 271-290.

20. Ashmore, R. D., Del Boca, F. K. The Social Psychology of Female-Male Relations: A Critical Analysis of Central Concepts. Orlando, FL, Academic Press, 1986, 368 p.

21. Basow, S. A. Gender Stereotypes and Roles. Pacific Grove, BrooKs / Cole Publishing Company, 1992, 447 p.

22. Bem, S. L. Sex Typing and Androgyny. Journal of Personality and Social Psychology, 1975, no. 31, p. 634-643.

23. Burroughs, B. Kissing Macaca: Blogs, Narrative and Political Discourse. Journal for Cultural Research, 2007, no. 11 (4), p. 319-335.

24. Deaux, K., Lewis, L. L. Structure of Gender Stereotypes: Interrelations among Components and Gender Label. Journal of Personality and Social Psychology, 1984, no. 45 (5), p. 991-1004.

25. Forisha, B. L. Sex Roles and Personal Awareness. Morristown, NJ, General Learning Press, Scott, Foresman and Company, 1978, 436 p.

26. Jungherr, A. Analyzing Political Communication with Digital Trace Data: The Role of Twitter Messages in Social Science Research. Switzerland, Springer International Publishing, 2015, 220 p.

27. Kenix, J. L. Blogs as Alternative. Journal of Computer-Mediated Communication, 2009, no. 14 (4), p. 790-822.

28. Mckee, J. P., Sheriffs, A. C. The Differential Evaluation of Males and Females. Journal of Personality, 1957, no. 25, p. 356-371.

29. Naresh, K. M. Marketing Research: An Applied Approach. Pearson Education Limited, 2007, 835 p.

30. Packer, G. The Revolution Will Not Be Blogged. Mother Jones, 2004, May / June. URL: https:// www.motherjones.com/politics/2004/05/revolution-will-not-be-blogged (accessed: 02.10.2017)

31. Wallsten, K. Political Blogs: Transmission Belts, Soapboxes, Mobilizers, or Conversational Starters? Journal of Information Technology & Politics, 2008, no. 4 (3), p. 19-40.

32. Wei, L. Filter Blogs vs. Personal Journals: Understanding the Knowledge Production Gap on the Internet. Journal of Computer-Mediated Communication, 2009, vol. 14, no. 3, p. 532-558.


Review

For citations:


Tovkes M.Yu. Stereotypical Representation of a Female Politician in the Language Consciousness of Twitter Users. NSU Vestnik. Series: Linguistics and Intercultural Communication. 2021;19(2):118-132. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/1818-7935-2021-19-2-118-132

Views: 396


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-7935 (Print)