Preview

NSU Vestnik. Series: Linguistics and Intercultural Communication

Advanced search

Combinatorics of Rhyming Variants in Sonnets by R. M. Rilke: A Quantitative and Typological Approach

https://doi.org/10.25205/1818-7935-2019-17-1-5-20

Abstract

Combinatorial analysis of the German sonnet corpus based on mathematical study of verse was carried out on poetic works by Rainer Maria Rilke. Sonnets rhyming methods classification based on their symmetry relations in quatrain and tercet parts was constructed. According to this classification, which does not take into consideration the so-called irregular sonnets, the concepts of symmetric, partially symmetric and asymmetrical sonnets are introduced and the possible quantity of sonnets of each type is calculated by means of the combinatorial method. Taking into account these notions, the unique combinatorial potential of the poet has been revealed, and the evolution of Rilke’s sonnets structure from “New poems” (“Neue Gedichte”) to “Sonnets to Orpheus” (“Sonette an Orpheus”) is also investigated. The notions of symmetrical and independent sonnets are introduced. Using these notions, it is shown that “New poems” contain just independent sonnets, which have non-recurring rhyming variants, while in “Sonnets to Orpheus” this principle is not respected. The nuclear part of sonnets, consisting of those independent sonnets that generate the whole amount of Rilke’ sonnets (i. e., the entire collection of independent and dependent sonnets), has been determined. Eight sonnets adjacent to the “Sonnets to Orpheus” are also taken into account in the corresponding calculations, too. Special attention is paid to symmetrical sonnets. The structure of all 18 symmetric Rilke’s sonnets is described, among which 11 are independent (four sonnets in “New poems”, and seven sonnets in “Sonnets to Orpheus”). As an example, the stylometric analysis of the rhythmic field of one of the symmetrical sonnets was performed. It is shown that its internal rhythm is close to the structure of the golden section. A hypothesis is expressed concerning the influence of rhyming variants on the external and internal rhythms of the sonnet.

About the Authors

Y. D. Grigoriev
St. Petersburg State Electrotechnical University
Russian Federation


G. Ya. Martynenko
St. Petersburg State University
Russian Federation


References

1. Андреев С. Н. Точный и вольный перевод стихотворного текста: количественная оценка // Изв. СмолГУ. Филологические науки. 2012. Вып. 4 (20). С. 88-95

2. Гаспаров М. Л. Подстрочник и мера точности // Гаспаров М. Л. О русской поэзии. Анализы. Интерпретации. Характеристики. СПб.: Азбука, 2001б. С. 361-372

3. Гаспаров М. Л. Русский стих начала ХХ века в комментариях. М.: Фортуна Лимитед, 2001а. 288 с

4. Григорьев Ю. Д. Системная гармония перевода поэтических текстов // Научный вестник НГТУ. 2018. Вып. 1 (70). С. 79-102

5. Григорьев Ю. Д., Мартыненко Г. Я. Последовательности типа Фибоначчи: теория и прикладные аспекты. СПб.: Изд-во «Лань», 2017. 516 с

6. Портер Л. Г. Количественные критерии адекватности поэтического перевода // Мир перевода. 2004. № 1 (11). С. 39-54

7. Рильке Р. М. Сонеты к Орфею / Пер. с нем. А. Пурина. СПб.: Азбука-классика, 2002. 192 с

8. Рильке Р. М. Часослов. Книга для чтения на немецком языке / Коммен. А. А. Верлинской. СПб.: КОРОНА принт, КАРО, 2004. 160 с

9. Рукавишников И. С. Твердые формы // Литературная энциклопедия: Словарь литературных терминов: В 2 т. М.; Л.: Изд-во Л. Д. Френкель, 1925. Т. 2: П-Я. Стб. 907-910

10. Холшевников В. Е. Мысль, вооруженная рифмами. Поэтическая антология по истории русского стиха. Л.: Изд-во ЛГУ, 1984. 448 с

11. Шапир М. И. На подступах к общей теории стиха (методы и понятия) // Шапир М. И. Uni-versum versus: Язык - стих - смысл в русской поэзии XVIII-XX веков. М.: Языки русской культуры, 2000. С. 84

12. Шенгели Г. Твердые формы // Шенгели Г. Техникастиха. М: Гослитиздат, 1960. C. 288-297

13. Rilke, R. M. Werke. Auswahl in drei Bänden. Leipzig, IM Insel Verlag, 1963, Bd. 1: Gedichte.

14. Rilke, R. M. Das Buch der Bilder. Insel Taschenbuch, 1976.

15. Rilke, R. M. Neue Gedichte und der Neuen Gedichte anderer Teil. Insel Taschenbuch, 1979.

16. Rilke, R. M. Acht Sonette aus dem Umkreis der «Sonette an Orpheus». In: Rilke, R. M. Sämtliche Werke in sechs Bänden. Leipzig: Insel Verlag, 1987, Bd. 2: Gedichte.

17. Rilke, R. M. Die schönsten Gedichte. Insel Verlag, 4. Auflag, Printed in Germany, 2013.


Review

For citations:


Grigoriev Y.D., Martynenko G.Ya. Combinatorics of Rhyming Variants in Sonnets by R. M. Rilke: A Quantitative and Typological Approach. NSU Vestnik. Series: Linguistics and Intercultural Communication. 2019;17(1):5-20. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/1818-7935-2019-17-1-5-20

Views: 204


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-7935 (Print)