Preview

NSU Vestnik. Series: Linguistics and Intercultural Communication

Advanced search

TERMS MEANINGS AS THE REFLECTIONS OF THE SCIENTIFIC AND EVERYDAY WORLDVIEWS IN THE STUDENT’S MIND

https://doi.org/10.25205/1818-7935-2018-16-1-30-40

Abstract

The paper discusses the results of the comparative experiment with two groups of participants - the first-year and fourth-year language students. The participants were asked to give the definitions to some linguistic terms in order to reveal the influence of the scientific and everyday worldviews on the terms meaning in the students mind. Twelve terms were selected for the experiment, some of which are largely used in everyday language, others were learnt at secondary or high school or discovered only in University course books. The analysis of the experimental data allows us to consider the everyday and scientific worldviews as components of the words’ semantics and to study them from the language consciousness perspective. The conclusion was made that the everyday and scientific worldviews don’t exist in the consciousness separately from each other, they go together and influence each other in different ways in a variety of situations. The analysis of the collected definitions shows that the knowledge behind the terms changes in its quantity and quality, but it doesn’t move instantly from the everyday to the scientific worldview.

About the Author

A. A. Yakovlev
Siberian Federal University
Russian Federation


References

1. Денисенко В. Н. Семантическое поле «изменение» в русской языковой картине мира: Дис. … д-ра филол. наук. М., 2005. 337 с.

2. Ефремов В. А. Динамика русской языковой картины мира: вербализация концептуального пространства «‘мужчина’ - ‘женщина’»: Дис. … д-ра филол. наук. СПб., 2010. 406 с.

3. Залевская А. А. Вопросы психолингвистической теории двуязычия // Вопросы психолингвистики. 2009. № 10. С. 10-17.

4. Замалетдинов Р. Р. Национально-языковая картина татарского мира: Дис. … д-ра филол. наук. Казань, 2004. 499 с.

5. Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград: Перемена, 2002. 477 с.

6. Корнилов О. А. Языковые картины мира как производные национальных менталитетов. 2-е изд., испр. и доп. М.: ЧеРо, 2003. 349 с.

7. Кравцов С. М. Картина мира в русской и французской фразеологии (на примере концепта «Поведение человека»): Дис. … д-ра филол. наук. Ростов н/Д., 2008. 391 с.

8. Леонтьев А. Н. Избранные психологические произведения: В 2 т. М.: Педагогика, 1983. Т. 2. 320 с.

9. Леонтьев А. Н. Философия психологии: из научного наследия / Под ред. А. А. Леонтьева, Д. А. Леонтьева. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1994. 288 с.

10. Леонтьев А. Н. Лекции по общей психологии. М.: Смысл, 2001. 511 с.

11. Маслова Ж. Н. Поэтическая картина мира и ее репрезентация в языке: Дис. … д-ра филол. наук. Тамбов, 2011. 421 с.

12. Пименова М. В. Концепты внутреннего мира: русско-английские соответствия: Дис. … д-ра филол. наук. СПб., 2001. 497 с.

13. Поливанов Е. Д. Избранные работы: Труды по восточному и общему языкознанию. М.: Наука, 1991. 624 с.

14. Раемгужина З. М. Башкирский антропонимикон в свете языковой картины мира: аспекты формирования и особенности функционирования: Дис. … д-ра филол. наук. Уфа, 2009. 400 с.

15. Романова Т. В. Терминосистема лингвистики как формат знания (по данным лингвокогнитивного эксперимента) // Вопросы когнитивной лингвистики. 2015. № 2. С. 25-33.

16. Рубинштейн С. Л. Бытие и сознание. СПб.: Питер, 2012. 288 с.

17. Солнцев В. М. Введение в теорию изолирующих языков. М.: Вост. лит., 1995. 352 с.

18. Урысон Е. В. Проблемы исследования языковой картины мира: аналогия в семантике. М.: Языки славянской культуры, 2003. 224 с.

19. Эльконин Д. Б. Избранные психологические труды. М.: Педагогика, 1989. 560 с.

20. Языкознание. Большой энциклопедический словарь / Под ред. В. Н. Ярцевой. 2-е изд. М.: Большая Российская энциклопедия, 1998. 685 с.

21. Яковлев А. А. Терминологическая репрезентация научной картины мира в языковом сознании студента // Вопросы когнитивной лингвистики. 2016. № 3. С. 62-68.


Review

For citations:


Yakovlev A.A. TERMS MEANINGS AS THE REFLECTIONS OF THE SCIENTIFIC AND EVERYDAY WORLDVIEWS IN THE STUDENT’S MIND. NSU Vestnik. Series: Linguistics and Intercultural Communication. 2018;16(1):30-40. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/1818-7935-2018-16-1-30-40

Views: 150


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-7935 (Print)