Preview

NSU Vestnik. Series: Linguistics and Intercultural Communication

Advanced search

COMPATIBILITY OF THE TERMS «LINGUISTIC CONSCIOUSNESS» AND «LANGUAGE WORLDVIEW»

https://doi.org/10.25205/1818-7935-2018-16-2-57-69

Abstract

The paper discusses the terms «language worldview» and «language consciousness» defining the first as a linguistic phenomenon, and the second as a psycholinguistic one. The author claims that such a conceptual distinction is apt to lead to a more consistent study of images fixed in the language system and material (L. Shcherba), on one hand, and the same images regarded and approached anthropocentrically, on the other. The elaborated concept of the language consciousness unit includes five elements: object, personal sense, meaning, emotion, sensuous fabric. Based on a number of largely accepted, classical ideas of linguistics, psychology and philosophy, it is shown that the suggested language consciousness definition is applicable to revealing the consciousness inner structure. The application is illustrated by the associative experiment material. From the methodological point of view, the language consciousness implies, in contrast to the language worldview, the consideration of the methods and ways of its studying as well as the ‘speakers’ attitude to the world as expressed in speech and language. The language consciousness is thus represented in a «non-classical» way, i.e. as a complex of transitions from the interior (reflected in consciousness images) to the exterior (that is through speech actions), and vice versa with the theoretical generalization and interpretation of the transitions products.

About the Author

A. A. Yakovlev
Siberian Federal University
Russian Federation


References

1. Василюк Ф. Е. Структура образа // Вопросы психологии. 1993. № 5. С. 5-19.

2. Выготский Л. С. Психология. М.: Эксмо Пресс, 2000. 1008 с.

3. Залевская А. А. Психолингвистические исследования. Слово. Текст: Избранные труды. М.: Гнозис, 2005. 543 с.

4. Залевская А. А. Значение слова через призму эксперимента: Монография. Тверь, 2011. 240 с.

5. Зиновьев А. А. Логика науки. М.: Мысль, 1971. 279 с.

6. Зинченко В. П., Мамардашвили М. К. Проблема объективного метода в психологии. 1977. URL: http://psylib.org.ua/books/_zimamar.htm (дата обращения 28.01.2017).

7. Леонтьев А. Н. Лекции по общей психологии. М.: Смысл, 2001. 511 с.

8. Рубинштейн С. Л. Бытие и сознание. СПб.: Питер, 2012. 288 с.

9. Сеченов И. М. Элементы мысли: впечатления и действительность / Под ред. К. Х. Кекчеева. 2-е изд. М.: Либроком, 2011. 224 с.

10. Щерба Л. В. О трояком аспекте языковых явлений и об эксперименте в языкознании // Языковая система и речевая деятельность. 2-е изд., стереотип. М.: Едиториал УРСС, 2004. 432 с.

11. Яковлев А. А. Терминологическая репрезентация научной картины мира в языковом сознании студента // Вопросы когнитивной лингвистики. 2016. № 3. С. 62-68.

12. Яковлев А. А., Манхирова В. В., Случаева Е. К. Репрезентация наименований некоторых профессий в языковом сознании русскоязычных студентов // Слово и текст: психолингвистический подход. Тверь, 2015. Вып. 15. С. 102-108.

13. Яковлев А. А., Манхирова В. В. Элементы обыденной картины мира в языковом сознании студента по данным ассоциативного эксперимента // Экология языка и коммуникативная практика. 2017. № 1. С. 39-50.


Review

For citations:


Yakovlev A.A. COMPATIBILITY OF THE TERMS «LINGUISTIC CONSCIOUSNESS» AND «LANGUAGE WORLDVIEW». NSU Vestnik. Series: Linguistics and Intercultural Communication. 2018;16(2):57-69. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/1818-7935-2018-16-2-57-69

Views: 1447


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-7935 (Print)